Asenkron Alçak Gerilim Motor ve Generatör Sarımı (Bobinaj) (380V-690V) ;
AC Motor Sarımı ;
AC Generatör Sarımı ;
Bobinaj ;
AKINCI Motor ve Generatör Servisi olarak Marka bağımsız olarak, her güçte ve her tipte Motor ve Generatörler’in sarımını en yüksek malzeme ve işçilik kalitesi ile yapmaktayız.
Motor ve Generatörlerin Sarım Prosedürü ;
1. Ön Expertiz ,Teslim ve Tesellüm ;
Motor veya Generatörler’in atelyemize geldiğinde görülen eksiklikler vs. kayıt altına alınır.
Kaplin/Kasnak yeri salgısı komparatör ile ölçülerek kayıt altına alınır.
ve bu bilgiler fotoğraflanarak müşterimize raporlanır.
2. Demontaj;
Motor veya Generatörler’lerin demonte edilecek tüm parçalar markalanarak demonte edilir.
3. Expertiz;
Tüm elektrik ve mekanik ölçümler yapılarak Elektrik Expertizi ve Mekanik Expertizi raporu hazırlanır.
Sargılar, nüve, mil (Shaft) ,yataklar (rulmanlı, kaymalı yatak) , bilezik, fırça ve tutucular kontrol edilir.
4. Sarım;
Yuvarlak Tel Motor Sarımı;
Nüve testlerinden başarılı bir şekilde geçen motorun sarım işlemine başlanır.
Aksi durumda stator nüvesi onarma işlemlerinden geçirilerek sarıma devam edilir.
Motor ısı sınıfına bağlı olarak F sınıfı (155°C ) ve H sınıfı (180°C ) nomex presbant kullanılarak motor sarımı yapılır.
Bakır tel yuvarlak kesitli ve emaye kaplı olarak temin edilir. (H sınıfı (200°C ))
Frekans konvertör ile çalışan motorlarda tercihen corona kaplı tel kullanılır.
Makaronlar H sınıfı (180°C )silikon makaron kullanılır.
Oluk Çıtaları H sınıfı (180°C ) cam fiber kullanılır.
Kafa bağlantı ipleri H sınıfı (180°C ) kordomix kullanılır
Şebekede çalışan motorlarda her faz arasına F sınıfı (155°C ) ve H sınıfı (180°C ) nomex presbant konulur.
Frekans konvertörlü çalışan motorlarda ise izolasyon takviyeli olarak uygulanır. İstenmesi durumunda tel corono kaplaması ile temin edilir. (corono yüksek gerilimler altında oluşan arklanmalardır.)
Sargı RTD ısı ölçer leri orjinaline uygun olarak yenilenir.
Sargılara fırın kurumalı vernik uygulanır ve 140°C de 15 saat fırınlanarak kurutulur.
Bilezikli tip rotor sarımlarında ise sargı başları polyglass bant ile merkezkaç kuvvetlere mukavemeti sağlanır.
ABB marka 75 kW 1478 rpm 400 volt yuvarlak tel stator sarım örneği
300 kW AV motor stator ve rotor sarım örneği (F Class)
1050kW ,690 Volt NIDEC marka stator sarım örneği,
Lama (Dikdörtgen) Tel Motor Sarımı ;
F sınıfı (155°C ) ve H sınıfı (180°C ) olarak motor sarımı yapılır.
Bakır tel dikdörtgen kesitli ve emaye veya kapton ve üzeri daglass veya mika kaplı olarak temin edilir.
Yalıtım için F sınıfı (155°C ) ve H sınıfı (180°C ) class nomex presbant kullanılır.
Makaronlar H sınıfı (180°C )silikon makaron kullanılır.
Oluk Çıtaları H sınıfı (180°C ) cam fiber kullanılır. Bazı uygulamalarda magnoval çıta kullanılır. Magnoval çıtalar özel yapıştırıcılar sürülerek monte edilirler.
Kafa bağlantı ipleri H sınıfı (180°C ) kordomix kullanılır
Sargı RTD ısı ölçer leri orjinaline uygun olarak yenilenir.
Sargılara fırın kurumalı vernik uygulanır ve 140°C de 15 saat fırınlanarak kurutulur.
Rotor sargı başları polyglass bant ile merkezkaç kuvvetlere mukavemeti sağlanır.
Sincap Kafes Motor Sarımı;
Sincap kafes sarımları alüminyum ve bakır olarak orijinal formda iletken ve kısa devre ringleri hazırlanarak yapılır. Bakır kaynaklar %40 gümüş alaşımı ile yapılır.
Hasarlı alüminyum sargılar oluklardan demonte için kostikte ısıtılarak eritilirler. Bu işlem 1-3 hafta arası sürmektedir.
5. Sargı Testleri;
Sargıların megger ile izolasyon testleri yapılır.
Sargıların DC dirençleri ölçülür
Sargıların Hi-POT ve SURGEtesti ile şaseye ve bobin ve spirler arasına karşı
yüksek gerilim ile izolasyon dayanım testleri yapılır.
Sargı RTD ısı ölçer ve ısıtıcıların direnç kontrolleri yapılır.
6. Sargı ve Parça Temizlikleri , Bakım ve Onarımları;
Sarımı yapılmayan sargılar ve motor parçaları basınçlı sıcak su deterjan ve solvent ile temizlenir.
Fırça tutucular kumlama makinesinde kumlanarak kir ve oksit tabakalarından arındırılır.
Bileziklerin tornası yapılarak ovalitesinin %2 seviyelerine getirilir ve yüzeyi taşlanarak yüzey pürüzlülük değerleri 1,25-1,75 mikrometre aralığına getirilir.
7. Rotor Balansı;
Rotor tüm döner parçaları ile H yada F kama uygulamasına göre ISO 1940/1 standardında G6,3 ve G2,5 kalitesinde dinamik balansı alınır.
8. Montaj;
Rulmanlar endüksiyonlu ve demanyetizasyonlu rulman ısıtma cihazı ile ortam sıcaklığına 80°C ilave edilerek ısıtılır ve ısınma sonrası demanyetize edilerek mil üzerindeki yuvasına monte edilir.
Rulman içi ve yağ kapaklarındaki yağ haznesi yeterli miktarda ve özellikte gres yağı ile yağlanır.
Fırçalar tutucular ile bilezik arasındaki mesafe 2-2,5 mm olarak ayarlanarak fırçalar monte edilir.
Tüm civatalar uygun değerde torklanarak sıkılır.
9. Final Testi;
Sargıların megger ile izolasyon testiyapılır.
Motor nominal devrinde dönerken yataklardan vibrasyon ölçümü yapılarak vibrasyon analizi ,
balans kontrolü yapılır ve rulman performansları ölçülür.
Generatörler harici bir motor ile döndürülerek enerji testleri de yapılır.
30 dk çalışma sonrası yatak sıcaklıkları ölçülerek kontrol edilir.
Tüm değerler kaydedilerek raporlanır.