Asenkron Orta Gerilim Motor ve Generatör Sarımı (Bobinaj) (6kV-11kV)
AC Motor Sarımı ;
AC Generatör Sarımı ;
Bobinaj ;
AKINCI Motor ve Generatör Servisi olarak Marka bağımsız olarak, her güçte ve her tipte Motor ve Generatörler’in sarımını en yüksek malzeme ve işçilik kalitesi ile yapmaktayız.
Motor ve Generatörlerin Sarım Prosedürü ;
1. Ön Expertiz ,Teslim ve Tesellüm
Motor veya Generatörler’in atelyemize geldiğinde görülen eksiklikler vs. kayıt altına alınır.
Kaplin/Kasnak yeri salgısı komparatör ile ölçülerek kayıt altına alınır.
ve bu bilgiler fotoğraflanarak müşterimize raporlanır.
2. Demontaj
Motor veya Generatörler’lerin demonte edilecek tüm parçalar markalanarak demonte edilir.
3. Expertiz
Tüm elektrik ve mekanik ölçümler yapılarak Elektrik Expertizi ve Mekanik Expertizi raporu hazırlanır.
Sargılar, nüve, mil (Shaft) ,yataklar (rulmanlı, kaymalı yatak) , bilezik, fırça ve tutucular kontrol edilir.
4. Sarım
Stator Sarımı;
Nüve testlerinden başarılı bir şekilde geçen motorun sarım işlemine başlanır.
Aksi durumda stator nüvesi onarma işlemlerinden geçirilerek sarıma devam edilir.
Orjinal bobin ölçüleri Form ‘a kaydedilir. Bobinler resin rich sistemine göre hazırlanır.
Bobin başları emprenyeli cordomix ile bağlanarak elektromanyetik yüklere karşı mukavemeti arttırılır.
Bobin başlarının araları keçe ve takozlar ile desteklenerek bobinler birbirine bağlanır.
Oluk altı ,bobin arası ve oluk üstüne bobinlerin uygun sıkıştırılmasına destek olacak şekilde cam çıtalar konulur.
Her faz için bobin aralarına PT100 ısı algılayıcı konulur.
Bobinler oluğa her atıldığında reçineli cord ipleriyle bağlantısı yapıldıktan sonra AC Yüksek gerilim ile 1 dk teste tabi tutulur. Bu test ile bobinin atım ve bağlantı sırasında zarar görüp görmediği veya imalat ile ilgili izolasyonda problem olup olmadığı ve tam iletken ve yarı iletken korona bantlarında problem olup olmadığı test edilir. Uygulana gerilim 2xU +1000 Volt AC dir.
Oluklara cam veya manyetik çıtalar çakılarak bobinler sıkıca sabitlenir.
Bobin atımı tamamlandıktan sonra bobin seri /paralel bağlantıları yapılır. Bunun için bakır tel uçları birbiri üzerine birleştirilerek gümüş katkılı kaynak yapılır ve üzeri sarılarak izolasyonları tamamlanır.
Bobin faz giriş kabloları bobin faz uçlarına kaynatılarak izolasyonları yapılır.
Tüm uçlar birbirine takoz ,keçe ve reçine emdirilmiş cord ipleri ile sıkıca bağlanarak sarım tamamlanır.
Stator komple fırına atılarak 15 saat 130 °C ‘de ısıtılarak kurutulur.
Fırından çıkartılan stator bobinleri daldırma veya püskürtme yöntemi ile fırın verniği ile verniklemesi yapılır.
Verniklenen bobinler fırına atılarak 15 saat 130 °C ‘de ısıtılarak kürlenir.
Lama (Dikdörtgen) Tel Rotor Sarımı ;
F sınıfı (155°C ) ve H sınıfı (180°C ) olarak motor sarımı yapılır.
Bakır tel dikdörtgen kesitli ve kapton , daglass veya mika kaplı olarak temin edilir.
Yalıtım için F veya H class nomex presbant kullanılır.
Makaronlar H sınıfı (180°C )silikon makaron kullanılır.
Sargılara fırın kurumalı vernik uygulanır ve 140°C de 15 saat fırınlanarak kurutulur.
Rotor sargı başları polyglass bant ile merkezkaç kuvvetlere mukavemeti sağlanır.
Sincap Kafes Rotor Sarımı;
Sincap kafes sarımları alüminyum ve bakır olarak orijinal formda iletken ve kısa devre ringleri hazırlanarak yapılır. Bakır kaynaklar %40 gümüş alaşımı ile yapılır.
Hasarlı alüminyum sargılar oluklardan demonte için kostikte ısıtılarak eritilirler. Bu işlem 1-3 hafta arası sürmektedir.
40 MVA Generatör rotor sarımı
Önceki hali Sarımı Final sonrası
550 kVA Generatör rotor sarımı
Önceki hali Sarımı Final sonrası
5. Sargı Testleri
Sargıların megger ile izolasyontestleri yapılır.
Sargıların DC dirençleri ölçülür
Sargıların Hi-POT ve SURGE testi ile şaseye ve bobin ve spirler arasına karşı
yüksek gerilim ile izolasyon dayanım testleri yapılır.
Stator’un Partial Discharge ve Tangent Delta testeri yapılır.
Sargı RTD ısı ölçer ve ısıtıcıların direnç kontrolleri yapılır.
6. Sargı ve parça temizlikleri ve bakım ve onarımları
Sarımı yapılmayan sargılar ve motor parçaları basınçlı sıcak su deterjan ve solvent ile temizlenir.
Fırça tutucular kumlama makinesinde kumlanarak kir ve oksit tabakalarından arındırılır.
Bileziklerin tornası yapılarak ovalitesinin %2 seviyelerine getirilir ve
yüzeyi taşlanarak yüzey pürüzlülük değerleri 1,25-1,75 mikrometre aralığına getirilir.
7. Rotor Balansı;
Rotor tüm döner parçaları ile H yada F kama uygulamasına göre ISO 1940/1 standardında G6,3 ve G2,5 kalitesinde dinamik balansı alınır.
7. Montaj
Rulmanlar endüksiyonlu ve demanyetizasyonlu rulman ısıtma cihazı ile ortam sıcaklığına 80°C ilave edilerek ısıtılır ve ısınma sonrası demanyetize edilerek mil üzerindeki yuvasına monte edilir.
Rulman içi ve yağ kapaklarındaki yağ haznesi yeterli miktarda ve özellikte gres yağı ile yağlanır.
Metal yataklar uygun kleransta olup olmadıkları ölçülerek kontrol edilerek montajı yapılır.
Fırçalar tutucular ile bilezik arasındaki mesafe 2-2,5 mm olarak ayarlanarak fırçalar monte edilir.
Tüm civatalar uygun değerde torklanarak sıkılır.
8. Final Testi
Sargıların megger ile izolasyon testi yapılır.
Motor nominal devrinde dönerken yataklardan vibrasyon ölçümü yapılarak vibrasyon analizi , balans kontrolü yapılır ve rulman performansları ölçülür.
Generatörler harici bir motor ile döndürülerek enerji testleri de yapılır.
30 dk çalışma sonrası yatak sıcaklıkları ölçülerek kontrol edilir.
Tüm değerler kaydedilerek raporlanır.
9. Paketleme
Testten geçen makine gövdesi temizlenerek boyanır.