Motor ve Generatör Bakımları
AKINCI Motor ve Generatör Servisi olarak Marka bağımsız olarak, her güçte ve her tipte Motor ve Generatörler’in sarımını en yüksek malzeme ve işçilik kalitesi ile yapmaktayız.
Elektrik Motor ve Generatörleri hesaplanan çalışma saatleri sonrasında bakımlarının yapılması gereklidir. Bu bakımlar, makinenizin plansız duruşlarını önlemesi ve daha büyük ve masraflı hasarların oluşmasını engellemesi için yapılmaktadır.
Bakım zamanlarını etkileyen faktörler şu şekildedir:
› Makinenin cinsi; AC, DC, Generatör.
› Makinenin tipi ; sincap kafes, bilezikli, kollektörlü, rulmanlı, metal yataklı.
› Makinenin özelliği; Koruma sınıfı, çalışma sınıfı, devri.
› Makinenin sürdüğü/sürüldüğü ekipman ve özelliği; Değirmen, pompa, kompresör, fan, redüktör, kayış kasnak, dizel motor, türbin.
› Makinenin çalıştığı ortam, ortam Isısı, ortam kimyası, ortam tozu vs. etkilidir.
Genellikle motorların bakım zamanını motoru makinesinde kullanan imalatçılar belirleyerek makinenin manuelinde belirtirler. Aksi halde uzman görüşü ve kullanım tecrübesi ile bakım zamanları belirlenmelidir. AC bilezikli motorlar için ortalama 3 yıl, sincap kafesli motorlar için 4-5 yıl DC motorlar için 2 yıl atelye bakım periyotları planlanmalıdır. ( Diğer faktörler göz önüne alınarak bu süreler uzatılır veya kısaltılabilir.)
Generatörlerin saha ve atelye bakım planlaması çalışma saatlerine ve start sayılarına göre hesaplanarak yapılmalıdır. Tablo haline getirilmiş bakım planında eşdeğer çalışma saatlerine göre tavsiye edilen bakım faaliyetleri belirlenmiştir.

1) Eşdeğer saat = Toplam çalışma saati + start sayısı x 20 (sabit devirli motorlar), = 1.2 x mevcut çalışma saati (değişken devirli motorlar)
2) Opsiyon: Stator sargıları izolasyon ölçümü
3) Makinanın yerleşimi, ulaşılabilirliği ve kaldırma ekipmanı bulunabilirliğine bağlıdır.
* IR = İzolasyon direnci (insulation resistance)
* PI = Polarizasyon indeksi (Polarisation Index)
1. Ön Expertiz,Teslim ve Tesellüm
Motor veya Generatörler’in atelyemize geldiğinde görülen eksiklikler vs. kayıt altına alınır.
Kaplin/Kasnak yeri salgısı komparatör ile ölçülerek kayıt altına alınır.
ve bu bilgiler fotoğraflanarak müşterimize raporlanır.
2. Demontaj
Motor veya Generatörler’lerin demonte edilecek tüm parçalar markalanarak demonte edilir.
3. Expertiz
Tüm elektrik ve mekanik ölçümler yapılarak Elektrik Expertizi ve Mekanik Expertizi raporu hazırlanır.
Sargılar, nüve, mil (Shaft) ,yataklar (rulmanlı, kaymalı yatak) , bilezik, fırça ve tutucular kontrol edilir.
4. Sargı ve Parça Temizlikleri , Bakım ve Onarımları
Sargılar ve motor parçaları basınçlı sıcak su deterjan ve solvent ile temizlenir.
Fırça tutucular kumlama makinesinde kumlanarak kir ve oksit tabakalarından arındırılır.
Bilezik/kollektör’ün tornası yapılarak ovalitesinin %2 seviyelerine getirilir ve yüzeyi taşlanarak yüzey pürüzlülük değerleri 1,25-1,75 mikrometre aralığına getirilir.
Kollektör ara açma ve pah kırma işlemleri yapılır.
5. Rotor Balansı;
Rotor tüm döner parçaları ile H yada F kama uygulamasına göre ISO 1940/1 standardında G6,3 ve G2,5 kalitesinde dinamik balansı alınır.
6. Montaj
Rulmanlar endüksiyonlu ve demanyetizasyonlu rulman ısıtma cihazı ile ortam sıcaklığına 80°C ilave edilerek ısıtılır ve ısınma sonrası demanyetize edilerek mil üzerindeki yuvasına monte edilir.
Rulman içi ve yağ kapaklarındaki yağ haznesi yeterli miktarda ve özellikte gres yağı ile yağlanır.
Fırçalar tutucular ile bilezik arasındaki mesafe 2-2,5 mm olarak ayarlanarak fırçalar monte edilir.
Tüm civatalar uygun değerde torklanarak sıkılır.
6. Final Testi
Sargıların megger ile izolasyon testiyapılır.
DC motorlarda ayrıca ,Yardımcı kutup test cihazı ile kutup ve bağlantı doğruluğu tespit edilir.Nötr ayar cihazı ile kömür hamilinin nötr bölgesine ayarı yapılır.
Motor nominal devrinde dönerken yataklardan vibrasyon ölçümü yapılarak vibrasyon analizi ,balans kontrolü yapılır ve rulman performansları ölçülür.
Generatörler harici bir motor ile döndürülerek enerji testleri de yapılır.
30 dk çalışma sonrası yatak sıcaklıkları ölçülerek kontrol edilir.
Tüm değerler kaydedilerek raporlanır.
7. Paketleme
Testten geçen makine gövdesi temizlenerek boyanır.